By the way

We have over 460 staff spread across 12 sites in 3 linguistic regions – so, as you might guess, there's always lots to report! We would like to provide you with an insight into our daily work, present our members of staff, share our successes with you and keep you generally informed about our activities and news. It all makes for one thing: gripping reading! 

Privera takes over the business activities of VERIT Immobilien AG

Privera AG is taking over the business activities of VERIT Immobilien AG with retroactive effect from 1 July 2024. All VERIT locations and employees will be fully integrated into Privera AG. VERIT's existing clients will therefore continue to be served by the same mandate managers.

As a result, Privera will be strengthened with around 150 new employees and will be able to manage over 1100 new properties.

By merging and bundling the expertise, many years of industry experience and digitalisation skills of both companies, the market position will be sustainably consolidated and performance will be further strengthened.

Existing and new customers can rely on good quality and a high level of service.

Michael Stucki, CEO of Privera AG, says: ‘The acquisition of the customers and employees of VERIT Immobilien AG is an important milestone for Privera AG in further expanding its position in the property sector and offering future-oriented solutions. Together with our new colleagues, Privera is looking forward to opening a new chapter in the support of our clients and their properties’.

Introduction of GARAIO REM at Privera in May 2023

Privera arbeitet seit Mai 2023 als erste national tätige Immobilienverwaltung vollständig auf GARAIO REM. Die Grundlagen für eine erfolgreiche und konsequente Weiterentwicklung der bereits vor einigen Jahren lancierten Digitalisierungsstrategie, werden somit weiterentwickelt und ausgebaut.


Vor rund 12 Jahren hat die Privera - als grösste, unabhängige Immobiliendienstleiterin der Schweiz - die Immobilienbewirtschaftungssoftware REM eingeführt. Die Software REM wurde durch GARAIO in Zusammenarbeit mit mehreren grossen Immobiliendienstleitern entwickelt und hat nach 20 Jahren das Ende ihres Lebenszyklus erreicht.

 

Um den neuen Anforderungen aller Stakeholder, dem Bedürfnis nach einer schnelleren und stabileren Datenverarbeitung und einer benutzerfreundlicher Oberfläche gerecht zu werden, hat GARAIO REM AG die nächste Generation einer modernen SaaS Lösung entwickelt.

 

Im Jahr 2019 hat sich die Privera entschieden, das Vorprojekt zur Einführung von GARAION REM zu starten. Am 1. Oktober 2020 fiel der offizielle Entscheid zum Projektstart, REM durch GARAIO REM zu ersetzen und in die Systemlandschaft der Privera zu integrieren. Im Mai 2023 wurde der letzte von vielen Schritten in der Einführung getätigt und der grosse Rollout erfolgte. Seither ist Privera die erste national tätige Immobilienverwaltung, welche in der Bewirtschaftung voll- umfänglich auf GARAIO REM setzt. Als Vorreiterin macht Privera den Schritt, in die neue Generation einer modernen und zeitgemässen Software.

Etappierte Einführung von GARAIO REM bei der Privera AG

 

  • Initialisierung Projektstart: 01.10.2020
  • Go Live erstes Mandat: 01.01.2022
  • Go Live gesamte Mandate: 12.05.2023
  • Projektende: 30.09.2023

 

Was sind die Vorteile von GARAIO REM?

GARIO REM unterstützt die Plattform- und Applikationsstrategie der Privera. Sie bietet flexible Weiterentwicklungsmöglichkeiten und einfache Integrationsfähigkeit von Drittprodukten. Damit begünstigt sie die Digitalisierungsstrategie der Privera. GARAIO REM wird auf einer performanten, hoch verfügbaren und skalierbaren Cloud Infrastruktur betrieben. Mit umfangreichen Managed Services kann ein stabiler Betrieb sichergestellt werden.

 

Was sind die Vorteile bei der Umstellung zur neuen SaaS (Software as a Service) Lösung?

«Bei der neuen Applikation GARAIO REM setzen wir auf eine Microsoft Azure Infrastruktur aus der Schweiz. Dies ermöglicht uns eine Vielzahl an Möglichkeiten, Dienste innerhalb kürzester Zeit zu skalieren. Ein weiterer grosser Schritt ist zudem der Wechsel zu einer Webapplikation und somit keine feste Installation auf den Arbeitsplätzen der Privera. Dank der Schweizer Azure Lösung, können wir auch alle Vorgaben bezüglich Datenschutz erfüllen.» 
Julien Fiechter, Leiter IT

 

«Als ich mich kurz nach Einführung von GARAIO REM mit dem sechzigjährigen Immobilienbuchhalter Robert austauschte und er mir von seinen Anwendungen von GARAIO REM auf vier Bildschirmen erzählte, wusste ich, dass sich die intensive Projektarbeit der vergangenen Jahre vollumfänglich gelohnt hat. Die Freude von Robert war und ist ansteckend.»
Tristan Fasnacht, Leiter Bewirtschaftung

 

Welche Herausforderungen gab es zu meistern?

Die Bewirtschaftungssoftware ist das Herzstück einer Immobilienverwaltung. Daher ist es für Privera elementar, über eine Software zu verfügen, welche eine weitere Entwicklung der Bewirtschaftungsprozesse sowie die Erfüllung der heutigen und zukünftigen Kundenerwartungen ermöglicht. Insbesondere ist es wichtig, dass die bereits bestehende digitale Mieterkommunikation und der digitale Vermietungsprozess auf dieser Basis weiter optimiert werden können. Die Kunden wollen zukünftig noch transparenter, vollständiger und zeitnaher mit Informationen und Daten bedient werden. GARAIO REM, als modernste Bewirtschaftungssoftware der Branche, das Privera eigene BI-Team und externe Partner werden hierbei unterstützen.

 

Die grosse zeitliche Investition der Mitarbeitenden, welche neben dem ordentlichen Tagesgeschäft für das Projekt betrieben wurde, hat sich gelohnt!

 

Über 4‘000 Arbeitstage von Privera-Mitarbeitenden wurden seit dem Projektstart im Oktober 2020 in das Einführungsprojekt investiert. Nach der Durchführung von etappierten, kleineren Migrationen, erfolgte im Mai 2023 die dritte und letzte Haupt-Migrationsphase. Der Verlauf der Migration spiegelte die gemachten Erfahrungen aus dem Vorfeld und trotzdem kann festgehalten werden, dass der letzte grosse Rollout deutlich besser als erwartet ablief. Dank frühzeitiger und transparenter Kommunikation mit den Kunden und Partnern, sowie einer guten Zusammenarbeit mit den externen Fachleuten, wurden Systemprobleme meist innert kürzester Zeit behoben und der Betrieb nahtlos weitergeführt werden.

 

«Das Wichtigste aus interner Sicht, sind jedoch die Stimmen unserer Mitarbeitenden. Diese sind sehr positiv. Die moderne, übersichtliche Gestaltung, die transparenten Abbildungen, die effizienten Suchmöglichkeiten und die diversen Auswertungsmöglichkeiten werden sehr geschätzt.»
Privera AG

 

​​Nach erfolgter externer Prüfung und Attestierung der Datenmigration durch KPMG, kann die Privera nun per September 2023 das Projekt zur Einführung von GARAIO REM erfolgreich abschliessen.

 

Artikel Immobilien Business

Privera bolsters its Property Management and further operational areas

Broader support for managerial responsibilities and a strengthening of management within Privera. From 1 June, 2023, Tristan Fasnacht will take over responsibility for Property Management and join the Executive Board as a new member. Privera's managerial organisation will be strengthened through an Enlarged Executive Board with new members.

 

On 1 June, 2023, Tristan Fasnacht will join Privera as the new Head of Property Management, Switzerland, and a member of the Executive Board. The appointment of Tristan Fasnacht will see Privera's core business – Property Management – further strengthened.

 

Tristan Fasnacht is a Swiss-certified real estate fiduciary, a real estate professional with a proven track record, long-standing experience and comprehensive knowledge of Privera's operations. Between 2015 and 2020 he held various management roles at Privera, including managing the Bern Regional Office. Prior to returning, Mr Fasnacht was Head of Property Management, Switzerland, for one of the largest national real estate owners.

 

In an effort to give greater impetus to the next step in Privera's corporate development, the company will spread the management responsibilities for its entire range of operations more broadly. The operational areas of Property Management, Marketing (Initial Letting and Brokerage), Construction Management, Co-ownership, Retail & Site Management and Business Services, which were previously all consolidated within one large unit, will in future be given greater responsibility and prominence at Privera.

 

Astrid Heinrich as Head of Key Account Management, Nicole Kuhn as Regional Manager of Central Property Management, Gabriel Vonlanthen as Regional Manager of Western Property Management, Pierre-Alain Cosendai as Head of Business Services, Marcel Frick as Head of Marketing/Construction Management and Oliver Westermann as Head of Real Estate Investor Solutions/ (Co-ownership and Retail & Site Management) will be appointed to the Enlarged Executive Board which will come into effect in this composition on 1 June 2023.

 

The permanent Executive Board comprises: Michael Stucki (CEO), Pierre-Alain Cosendai (CFO), Philipp Bigler (CHRO/CCO) and Tristan Fasnacht, the new member in charge of Property Management.

 

PRIVERA bags first place in UBS’s residential tenant survey

Every year, the UBS bank conducts a tenant survey. In the survey, all of the property management companies with which UBS works are evaluated in various categories, including, for example, satisfaction with the apartments, sustainability, rental costs and willingness to recommend the property management company to others.

 

Apartment and property management satisfaction and recommendation

The overall satisfaction ratings for apartments and the willingness to pass on a recommendation remain high. PRIVERA enjoys a clear lead here amongst the individual property management companies. The survey shows that tenants in properties managed by PRIVERA are the most satisfied overall and are the most likely to recommend their apartment to others. In addition, PRIVERA is ahead of other management companies when it comes to relationships with neighbours and the cleanliness of apartment complexes.

 

Tenant app and rental costs

In the digital services category, PRIVERA scores particularly well for online rental applications and the option to reserve moving-in dates online. As far as rental costs are concerned, is was also shown that more than half of the survey respondents find these to be reasonable. Almost two-thirds of respondents consider the service charges to be in line with market norms, and just under half can (very) easily understand the service charge statement. PRIVERA ranks particularly well here.

 

The overall satisfaction and willingness to recommend remained at a similar level compared to the previous year for property management companies. PRIVERA however increased its score in terms of overall satisfaction and consequently was awarded first place in the UBS residential tenant survey.

 

This outcome shows us that we are on the right track with our efforts to constantly improve and focus on our quality of service.

 

We are proud to have taken first place in the UBS residential tenant survey and wish to thank all of our team members who have contributed to this success.

Von der Serverapplikation zum webbasierten GARAIO REM

Die Technologie bleibt nicht stehen und jedes Unternehmen muss mit der Zeit gehen, um dem
stetigen Wandel gerecht zu werden. Dies gilt auch für das Herzstück aller PRIVERA Applikationen –
die Bewirtschaftungssoftware REM.

 

Nach 20 Jahren erreicht die Serverapplikation REM das Ende ihres Lebenszyklus. Daher hat sich die PRIVERA entschieden, das Nachfolgeprodukt, die moderne Webapplikation GARAIO REM, einzuführen. Damit können nicht nur PRIVERA, sondern auch die von ihr betreuten LiegenschaftseigentümerInnen und MieterInnen zukünftig von dieser modernen Software profitieren.

 

In der aktuellen Ausgabe des Immobilien Business wird über das komplexe und spannende Einführungsprojekt von GARAIO REM erzählt.

 

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